zaterdag 3 januari 2009

21: my discoveries

aquabrowser; onze aquabrowser volstaat nog met de tagcloud, nog niet zo ver dat tags ook zelf toegevoegd kunnen worden.....en eigenlijk ben ik zelf nog niet zover!
Hoezo gouden kans voor bibliotheken? wil ik dat contact met het publiek verstevigen en uitbreiden?

Ik begin te denken 'help' wat zijn dit voor mogelijkheden die ik allemaal kan of moet kunnen.
Is dit nog de onwennigheid....komt het nog goed? Ik word gek van de lijstjes, ik raak nooit informatiewijs!!!

2 opmerkingen:

avondster zei

Niet in paniek raken! Je bent al een stuk informatie-wijzer dan je zelf denkt!

Er komt nu veel op je af, maar je 'moet' uiteindelijk niet alles. We maken nu kennis met allerei Dingen, en daarna ga je vanzelf keuzes maken: wat vind ik wel handig en ga/blijf ik (werk of privé) gebruiken. En wat spreekt mij niet aan en zal ik ook niet meer gebruiken. (Maar je weet dan tenminste wel van het bestaan ervan af!!!)

En wat tags toekennen betreft, in de aquabrowser kan het al wel. Als je een boek hebt gevonden, kan je kiezen voor bewaren of taggen en vervolgens een trefwoord intypen. Je moet hiervoor alleen wel een account aanmaken, maar dat is heel simpel en snel gedaan (je kan bijvoorbeeld gewoon je cursusgegevens gebruiken).

Unknown zei

Dit is je laatste ding waar je iets oer web 2.0 leert. Ik begrijp dat je overweldigd wordt door alle dingen die je kunt doen. Maar zie het ook als een kans. Als je kijkt naar de beperkte wijze waarop bibliotheekmateriaal van trefwoorden wordt voorzien. Allemaal erg verantwoord d.m.v. thesaurussen ed., maar anderzijds absoluut niet de lading dekkend. Als gebruikers bereid zijn de trefwoorden aan te vullen, vergroot dat de vindbaarheid en bruikbaarheid van de catalogus. Kost je niks en levert veel gemak op.