vrijdag 16 januari 2009

ding 23: terugblik en vooruit kijken




yes, de finish bereikt! Het waren heftige weken, veel gezien en geleerd op ontdekkingstocht. Mooi dat ik de kans kreeg met zoveel 'dingen' kennis te maken waarvan ik niet op de hoogte was. Ik vind het een geweldig programma.

Bibliotheek 2.0 vraagt om een actieve houding. Alert zijn op de wereld om je heen met alle veranderingen. De snelheid waarmee dingen tot stand komen en veranderen, is gigantisch.

Wil jullie deze niet onthouden:
'I may not be an explorer, or an adventurer, or a treasure-seeker, or a gunfighter, but I am proud of what I am: I am a librarian' (uit De Mummy, 1999)

Web 2.0 geeft erg veel mogelijkheden, maar wat is zinnig, bruikbaar en beklijft?

Wil onze klant mee op het web 2.0 pad? Of komt onze klant gewoon nog naar de bibliotheek om zijn boeken te ruilen, wil weten of wij nog een goed boek weten en om gezellig een praatje te maken.

Het vervolg moet uit ons zelf komen. Dit is dan het einde van het begin.

De vervolgstap binnen de organisatie moet nog gezet worden, wil alle opgedane ervaring niet wegzakken. Dit zijn geen 'dingen' om er zo maar even bij te doen. Ik hoop dat we met zijn allen er in slagen hier een vervolg aan te geven. Het zou ontzettend jammer zijn als de nu opgedane kennis en nieuwsgierigheid weer verdwijnen in de waan van alle dag.

Vooraf vast niet als doel gesteld, maar leuk om je collega's op deze manier beter te leren kennen. De weblogs van collega's waren heel verrassend en stimulerend. Dank voor alle reacties, steun, tips en trucs. Het enthousiasme van anderen helpt !
23 dingen is voor mij leuk, leerzaam, een enorme kans, verrassend, schept een band met collega's en ook intensief (lees op dit moment vermoeiend naast de waan van alle dag)

3 opmerkingen:

Unknown zei

Trickythings. Ondanks de lastige start dankzij Blogger, toch de eindstreep gehaald! Gefeliciteerd. Ik heb je blog met plezier gelezen. Ik ben blij dat je enthousiast bent geworden. In vervolg op je bespiegeling wil ik je dit als afsluiting meegeven.

avondster zei

Ding 23: ooit was het een verre toekomst en nu ben je er. Gefeliciteerd!

Bij Ding 3 zei je nog: "De mogelijkheden die snel voorbijkomen in de introductie en 'zappen door de wereld van media' staan nog ver van me af.
Mooi dat ik met deze cursus in ieder geval kennis kan maken met deze digitale wereld en hopelijk deze ook te gaan gebruiken."
.

Nou, volgens mij is die kennismaking goed gelukt. Als wij de introductie weer zou zien, zouden we er nu met hele andere ogen naar kijken (ik ook!). Het is ons niet meer onbekend...en we zijn er ook niet meer bang voor.

Nu kijken hoe we er verder mee gaan, wat kunnen we gebruiken binnen de organisatie...ik zie je op de slotbijeenkomst en dan hebben we het er over!

Unknown zei

Fijn dat je de finish hebt gehaald!
Ik vond jouw blog heel leesbaar!

Je zegt:
"Wil onze klant mee op het web 2.0 pad? Of komt onze klant gewoon nog naar de bibliotheek om zijn boeken te ruilen, wil weten of wij nog een goed boek weten en om gezellig een praatje te maken".
Deze klanten zullen zeker blijven.
Maar weer andere klanten bewegen zich op het web.
Belangrijk om beide groepen te blijven bedienen.
Ik ben 't met je eens dat dit een vervolg moet krijgen.
Goed om vrijdag te bepraten met elkaar!